نقش آموزش رباتیک در قالب بازی در رشد خلاقيت شاگردان


در حوزه تعلیم و تربیت باید از نقش مهم و سازنده‌ی «آموزش رباتیک در قالب بازی» در تدریس و آموزش مفاهیم، اطلاع کافی داشت. بازی، فعالیتی است صرفاً برای لذت و شادی. به قول پروفسور «ژان پیاژه» بازی، تفکر کودک است
.
بازی، آموزش را حالت نشاط و شادی می‌بخشد. از انواع بازی ها، بازی های آموزشی هستند که در ایجاد انگیزه و پرورش خلاقیت شاگردان تأثیر فراوانی دارند.
همان‌طور که گفته شد، بازی در ظهور خلاقیت، نقش فعالی دارد. بازی موجب حرکت و به کارگیری ذهن شاگرد در کسب تجربه و حل مسايل می‌شود. برانگیختن ذوق و علاقه شاگرد به وسیله بازی باعث ایجاد تفکر هم‌گرا در ذهن بچه‌ها می‌گردد. معلم در انتخاب بازی باید دقت لازم را داشته باشد تا آن را با توجه به سطح آگاهی و مهارت شاگرد و منطبق با موضوع درس انتخاب کند؛ زیرا شاگرد زمانی اعتماد به نفس لازم را داراست که مهارت کافی را به دست آورده باشد.
در خلال بازی، کودک بیشتر از حواس خود استفاده می‌کند و این عمل سبب تقویت حواس او می‌گردد. در خلال بازی های گروهی، کودکان انعطاف‌پذیری، نوبت گرفتن و اجتماعی شدن را آغاز می‌کنند و رضایت خود را تا گرفتن نتیجه به تأخیر می‌اندازند و استقامت و انتظار کشیدن را در خود تقویت می‌کنند.

 


موضوعات مرتبط: دانش آموزان ابتدایی ، دانش آموزان راهنمایی ، مقالات رباتیکی ، ،
برچسب‌ها: قش آموزش رباتیک در قالب بازی در رشد خلاقيت دانش آموزان ,

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 20 آبان 1392 | 23:53 | نویسنده : مدیریت |

سلام والدین عزیز

 

آیا می دانستید بازی و اسباب بازی برای کودکان بسیار مهم می باشد؟به طوری که آنها بیشترین ساعات بیداری خود را به بازی و فعالیت می پردازند. کودکان زمان بازی را بسیار دوست داشته و این بازی و اسباب بازی برای کودکان بسیار مهم می باشد. به طوری که آنها بیشترین ساعات بیداری خود را به بازی و فعالیت می پردازند. کودکان زمان بازی را بسیار دوست داشته و این زمان را  بر هر چیز دیگری مقدم می دارند. انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان در هر سنی بسیار حائز اهمیت است. به طوری که بهترین و مناسب ترین اسباب بازی برای کودکان به ویژه در سنین پیش دبستانی، اسباب بازی های آموزشی است. چرا که این گروه از اسباب بازی ها موجب پرورش تفکر، تخیل، سرگرمی، لذت و مهمتر از همه یادگیری در کودک می گردد و او را با مفاهیم و دنیای پیرامون آشنا می سازد. علاوه بر اینها، اسباب بازی باید از ایمنی و کیفیت لازم برخوردار باشد. به اعتقاد انجمن جهانی تعلیم و تربیت دوران کودکی ( ACEI )، اگر اسباب بازی های کودکان به دقت انتخاب شوند، موجب ارتقای کیفیت بازی و رشد کودک می گردند. اسباب بازی های آموزشی، نقش بسزایی در رشد کودکان پیش دبستانی ایفا می نمایند. آنها موجب بالا رفتن هوش، مهارتهای اجتماعی و همچنین رفتارهای احساسی کودکان می گردند. اینگونه اسباب بازی ها طراحی شده اند تا دید وسیع تری در گروه های سنی مختلف ایجاد نمایند. دیگری مقدم می دارند. انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان در هر سنی بسیار حائز اهمیت است. به طوری که بهترین و مناسب ترین اسباب بازی برای کودکان به ویژه در سنین پیش دبستانی، اسباب بازی های آموزشی است. چرا که این گروه از اسباب بازی ها موجب پرورش تفکر، تخیل، سرگرمی، لذت و مهمتر از همه یادگیری در کودک می گردد و او را با مفاهیم و دنیای پیرامون آشنا می سازد. علاوه بر اینها، اسباب بازی باید از ایمنی و کیفیت لازم برخوردار باشد. به اعتقاد انجمن جهانی تعلیم و تربیت دوران کودکی ( ACEI )، اگر اسباب بازی های کودکان به دقت انتخاب شوند، موجب ارتقای کیفیت بازی و رشد کودک می گردند. اسباب بازی های آموزشی، نقش بسزایی در رشد کودکان پیش دبستانی ایفا می نمایند. آنها موجب بالا رفتن هوش، مهارتهای اجتماعی و همچنین رفتارهای احساسی کودکان می گردند. اینگونه اسباب بازی ها طراحی شده اند تا دید وسیع تری در گروه های سنی مختلف ایجاد نمایند.

لذا آموزش رباتیک می تواند قسمت عظمی از دهن کودکان را درگیر کند تا هم ذهن آنان رشد کند و هم با ساخت ربات دلخواه خود به خود باوری برسند


موضوعات مرتبط: رباتیک مهد کودک ، ،
برچسب‌ها: رباتیک برای کودکان پیش دبستانی ,

تاريخ : دو شنبه 20 آبان 1392 | 23:41 | نویسنده : مدیریت |

نسل جدیدی از ربات ماهی که نسبتا ارزان و بسیار قابل تنظیم می باشد، به دانش آموزان در سنین ۱۰ تا ۱۸ سال، در زمینه تکنولوژی و زیست شناسی آموزش می دهد. این ربات تازه ترین مدل ربات های زیر آبی بیولوژیکی توسعه یافته توسط پروژه naro (ربات های دریایی) در ETH زوریخ (موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس) است که پیش از این به توسعه ربات هایی مبتنی بر طرح ماهی تن و لاک پشت های دریایی می پرداخته است.


موضوعات مرتبط: دانش آموزان ابتدایی ، دانش آموزان راهنمایی ، دانش آموزان دبیرستانی ، مقالات رباتیکی ، ،

تاريخ : جمعه 17 آبان 1392 | 14:39 | نویسنده : مدیریت |

مطمئنا والدین زمانی که فرزندشان را در درد و رنج ببینند، بیشتر از آن ها رنج خواهند کشید. پرت کردن حواس کودک کمک بزرگی برای منحرف کردن حواس او از درد و رنج به چیزی لذت بخش، مانند حرف زدن، آب نبات چوبی یا شاید یک دلقک می باشد که مشغول تلاش برای شعبده بازی با یک دسته از توپ هاست. کارکنان مراقبت های سلامت، هم اکنون تکنولوژی هایی را بدین منظور در اطراف خود دارند که تازه ترین این ابزارها، ربات سخنگوی MEDi است.

 


موضوعات مرتبط: رباتیک مهد کودک ، ،

تاريخ : جمعه 17 آبان 1392 | 14:36 | نویسنده : مدیریت |

 

خیلی از ماها با اسباب‌بازی های کنترلی عجیب یا بازی‌های ویدئویی بزرگ شده‌ایم اما اغلب نحوه کار کردن آن‌ها برای ما شفاف نبود. اسباب‌بازی های آموزشی رباتیک به کودکان این فرصت را می‌دهند که بیاموزند چه چیزی باعث می‌شود که آن‌ها اینگونه کار کنند. کودکان، به سادگی اپلیکیشن Play-i را بر روی تبلت (iOS و اندروید) اجرا کرده و تجربه ی برنامه زیری ربات خود را با آیکون های نشان دهنده ی توابع مختلف شروع می نمایند. همانطور که کودک بازی می کند، با متصل کردن نقاط (و تابع) می‌تواند حرکت‌های پیچیده‌تری را ایجاد نماید


موضوعات مرتبط: رباتیک مهد کودک ، ،
برچسب‌ها: اموزش رباتیک به کودکان ,

تاريخ : جمعه 17 آبان 1392 | 14:31 | نویسنده : مدیریت |

رشته مهندسی رباتیک در حقیقت باید تلفیقی از رشته های مهندسی برق گرایش های الکترونیک و کنترل و رشته ی مهندسی مکانیک گرایش جامدات و مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار باشد ، که مناسب طراحی و ساخت هر رباتی باشد.
اما در واقعیت این گونه نیست . چون در 140 واحد کارشناسی در ایران نمی توان تمام درس های رشته های مذکور درس داده شود . بنابر این نمی توان از یک مهندس رباتیک انتظار داشت به تمامی رشته ها مسلط باشد و بتواند یک ربات را از طراحی پیچ ومهره تا کل ماشین و از طراحی مقاومت و آی سی تا کل مدارات را به تنهایی انجام دهد . اما واقعیت رشته ی مهندسی رباتیک در ایران چیست ؟
رشته مهندسی رباتیک در سال 1381 در مقطع کارشناسی توسط دانشگاه صنعتی شاهرود وارد ایران شد . چارت رشته مهندسی رباتیک ایران منطبق با چارت مهندسی رباتیک دانشگاه ویکتوریا در استرالیا می باشد . این رشته در واقعیت یکی از گرایش های مهندسی برق است که دانشجویان مقداری از دروس رشته مکانیک جامدات را نیز می خوانند . هدف این رشته الکترونیکی و هوشمند کردن ماشین مکانیکی است . در واقع این رشته برای ساخت یک ربات صنعتی که در صنایع و کارخانجات مورد استفاده قرار می گیرد به وجود آمده است و نه برای ساخت ربات های تفریحی وسرگرمی .


موضوعات مرتبط: مقالات رباتیکی ، ،
برچسب‌ها: مهندسی رباتیک ,

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 14 آبان 1392 | 21:8 | نویسنده : مدیریت |

ربات چیست؟

هر دستگاه الکترومکانیکی که عمل خاصی را انجام دهد ربات نامیده می شود. این دستگاه می تواند جهت انجام یک وظیفه خاص برنامه ریزی شود. تفاوت ربات با انسان از بسیاری جهات قابل چشم پوشی نیست. مثلا خستگی ناپذیری و انجام یک کار تکراری با دقت فراوان و یا کارهایی که توان زیادی نیاز دارند و بازوهای انسان توان لازم برای انجام آن را ندارند به راحتی از عهده ربات ها بر می آید.

 

رباتها میتوانند بسیار ساده و یا با ساختاری پیچیده باشند ولی در همه حالتها ربات ترکیب علوم مکانیک و الکترونیک است، امروزه رشته ویژه ای به نام مکاترونیک ویژه رباتیک در دانشگاهها تدریس می گردد.

 

ربات هایی که امروزه بسیار بسیار در حال تکاملند ربات های انسان نما هستند، ژاپن به عنوان پیشتاز این عرصه هر روز در حال تکمیل این پروژه عظیم می باشد، چارچوب بدن ، اعضای مهم مانند چشم( چشمی که قابلیت دیدن و تشخیص دادن را داشته باشد) تاکنون طراحی وساخته شده اند و سالهای اخیر در حال طراحی چهره هم به لحاظ ظاهری (سایز و رنگ و ابعاد) وهم به لحاظ باطنی (به گونه ای که غم و شادی و عصبانیت را نشان دهد) میباشد. محققان ژاپنی اعلام کرده اند تا سال 2050 ربات های انسان نما با قابلیت های یک انسان کامل (احساسات و عواطف، عقل و درک شرایط و ...) را به بازار عرضه خواهند نمود..

 



تاريخ : سه شنبه 14 آبان 1392 | 21:2 | نویسنده : مدیریت |

رشد روز افزون دانش بشری انسانها را با دست آوردها و علوم جدیدی آشنا می‌سازد که قبل از آن شاید تنها ریشه در تخیل داشت رباتیک یکی از تخیلات انسانی است که کم کم پا به عرصه واقعیت نهاده و زندگی بشری را دست خوش تغییرات شگرفی خواهد کرد

 

کلمه ربات اولین بار توسط Karel Capek  نویسنده نمایشنامه R.U.R روبات‌های جهانی روسیه در سال 1921 ابداع شد. ریشه این کلمه، کلمه چک اسلواکی (robotnic) به معنی کارگر می‌باشد.

 

در نمایشنامه وی نمونه ماشین، بعد از انسان بودن و دارا بودن نقاط ضعف و قوت یک انسان معمولی ، یک انسان دارای قدرت بسیار زیادی بود که در پایان نمایش نامه برای مبارزه علیه سازندگان خود استفاده شد البته لازم به ذکر است که پیش از آن یونانیان نیز مجسمه متحرکی ساخته بودند که نمونه اولیه ماشینی بوده که ما امروزه ان را ربات می‌نامیم.

 

تعریف امروزه ربات از نظر عوام مردم وسیله ای است که اعمالی هوشمند شبیه انسان انجام می‌دهد در حالی که فرهنگ وبستر ربات را این‌گونه تعریف می‌کند:"یک دستگاه یا وسیله خودکاری که قادر به انجام اعمالی است که معمولا به انسان‌ها نسبت داده می شود و یا مجهز به قابلیتی است که شبیه هوش بشری است".

 

در این راستا دانشمندان سعی بر آن دارند ربات‌هایی بسازند که به طرق مختلف نیاز ‌های انسان‌ را براورده سازند و در نهایت به رباتی با قابلیت ‌های کامل یک انسان برسند

 


برچسب‌ها: رباتیک , رباتیک چیست , ربوت , رباتیک اراد , رباتیک قرچک , رباتیک ورامین ,

تاريخ : سه شنبه 14 آبان 1392 | 13:56 | نویسنده : مدیریت |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.